Byrådet i Guldborgsund har ansat Else Friis-Hansen som ny borgerrådgiver. Borgerrådgiveren bygger bro mellem borgerne og administrationen, når der indimellem opstår misforståelser i forbindelse med sagsbehandling eller afgørelser.

Det var vigtigt for Økonomiudvalget at sætte gang i en rekrutteringsproces hurtigst muligt, efter at den tidligere borgerrådgiver, Thea Hass, stoppede i stillingen ved udgangen af oktober måned. Det kan nemlig være en stor hjælp for både borgere og administration, at der er en uvildig borgerrådgiver, som kan hjælpe borgerne videre i systemet eller fungere som mægler, hvis dialogen er kørt fast.

Den 1. februar 2024 træder nye og erfarne kræfter til, når Else Friis-Hansen begynder som borgerrådgiver i Guldborgsund Kommune. For hende er borgerrådgiverfunktionen ikke ny, for Else Friis-Hansen kommer fra en tilsvarende stilling i Vordingborg Kommune.

Borgmester Simon Hansen og resten af byrådet glæder sig til at byde Else Friis-Hansen velkommen.

”Borgerrådgiverfunktionen er meget vigtig. Som borgerrådgiver skal man være dygtig til at kommunikere med mange forskellige mennesker, der ofte står i svære situationer. Man skal være i stand til at se en sag fra flere sider og få en fastkørt dialog i gang igen. Den opgave er jeg helt sikker på, at Else er den rette til. Hun har de kvalifikationer og den erfaring, vi har ledt efter, og vi ser meget frem til samarbejdet,” siger Simon Hansen.

Solid erfaring og ”hjemmebane-fordel”

Else Friis-Hansen er uddannet socialrådgiver og supervisor, og har – udover sine år som borgerrådgiver i Vordingborg Kommune – mere end 20 års erfaring inden for det socialfaglige område.

Else Friis-Hansen er bosiddende i Guldborgsund Kommune, og det har været en afgørende faktor for hende i forbindelse med at søge jobbet som borgerrådgiver.

Else Friis-Hansen mener, at ”hjemmebane-fordelen” vil komme borgerne til gavn, da hun på forhånd kender Guldborgsund godt.

”En borgerrådgivers væsentligste funktion er at sikre, at borgerne og andre, der har en kontakt med kommunen, får mulighed for at blive hørt og forstået. Forhåbentlig kan jeg være med til at styrke dialogen og skabe større forståelse omkring afgørelser og processer,” siger Else Friis-Hansen.

Kilde

Foto: ABW